BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

May 19, 2010

Pengikut Nabi Ibrahim konon...padahal geng anti-hadis

“Sekarang ni aku tengah tension ada seorang mamat ni dok kaco aku.mula2 ingat ok.jumpa kat masjid.Dah lama sembang, last2 dia kuar ayat dia CUMA BERPEGANG PADA AL-QURAN JE.YG LAIN SUMA TAHYUL DAN TAKBAGUS. Siap dia cakap DIA PENGIKUT NABI IBRAHIM…bla2 (pakcik rawikan setakat ni je)”

Ayat di atas dikirim oleh seorang sahabat pakcik. Hehe. KESIAN, GELI, MALU DAN NGERI (ini adalah perasan bercampur-baur dalam hati pakcik terhadap mamat yang diceritakan oleh sahabat pakcik ni).

Sahabat pakcik ni bagi link ke web rujukan mamat tadi, cehhh…nauzubillah..geng anti-hadis rupanya.

Antara point dia yang sangat tahyul

1. Berpegang al-Quran je; hadis tu tahyul, tak bagus

-dalam web tu adalah huraian panjang lebar yang mempertikaikan kesahihan hadis sebagai sumber kedua dalam Islam.

Ini Counterback utk geng jumud ni

[Say: Obey Allah and obey the Messenger, but if you turn away, he (the Prophet) is only responsible for the duty placed on him (i.e. to convey Allah's Message) and you for that placed on you. If you obey him, you shall be on the right guidance. The Messenger's duty is only to convey (the message) in a clearway.](An-Nur,24:54)

It is therefore obligatory that we look up to the Prophet's morals and exemplary character and carry them out in our lives. We can never do so without studying Hadith. It is most illuminating in this respect to learn that when `A'ishah (may Allah be pleased with her) was asked to describe the character of the Prophet (peace and blessings be upon him), her definitive answer was, "His character was that of the Qur'an." In other words, Prophet Muhammad (peace and blessings be upon him) personified the best ideals and values of the Qur'an. How could we then neglect the Hadith, which alone can lead us to the precise ways in which the Prophet exemplified the Qur'anic ideals?

1. Hadith explains, clarifies, and removes ambiguities about the Qur'an. Hence, once we reject the Hadith, we may never be able to figure out the whole meaning of the Qur'an.

2. Much of Islam will remain mere abstract concepts without Hadith. We would never know how to pray, fast, pay zakah, or make pilgrimage without the illustration found in Hadith, for these acts of worship remain as abstract imperatives in the Qur'an.

3. The Qur'an tells us the Prophet (peace and blessings be upon him) has taught not only the Book but also the wisdom (See Qur'an: 96:2; 33:34; 4:113, etc.) As Imam Shafi`i stated, the wisdom mentioned here is the Sunnah of the Prophet (peace and blessings be upon him); so if we were to reject the Hadith, we would be rejecting the Qur'an itself.

4. The Qur'an tells us to obey the Messenger and abide by his decision:

[But no, by the Lord, they can have no (real) Faith, until they make thee judge in all disputes between them, and find in their souls no resistance against Thy decisions, but accept them with the fullest conviction.](An-Nisaa' 4:65)

[So judge between them by that which Allah hath revealed, and follow not their desires, but beware of them lest they seduce thee from some part of that which Allah hath revealed unto thee. And if they turn away, then know that Allah's Will is to smite them for some sin of theirs. Lo! many of mankind are evil-livers.](Al-Ma'idah 5:48)

Pck: disebabkan isu ini melibatkan akidah dan hukum, pakcik sebagai manusia yang berilmu (bukan alim tapi pakcik berilmu dengan hakikat bahawa kalau kita tak tahu pasal sesuatu lebih baik merujuk kepada yang alim), pakcik ambil artikel ni kat web sekian.

untuk maklumat lanjut, layari web ni;

http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?c=Article_C&cid=1158658459185&pagename=Zone-English-Living_Shariah/LSELayout

15 comments:

Syah said...

geng anti-hadith ke... kesian dan takut...

kesian sbb kuar ayat cmtu...

takut sbb dia nak yakinkan org lain dgn pegangan dia...

p/s:doa2 aku,keluarga aku,sahabat2 aku,saudara2 seagamaku,terselamat dari fitnah ni...

Anonymous said...

hehe.. macam cerita dlm blog kereta mayat.

http://keretamayat.blogspot.com/2010/05/tarikat-atau-tasauf.html

salah pemahaman diorg ni.. kesian... niat nak meningkatkan iman, tp terpesong dek tipu daya syaitan.. doakan la diorg dapat hidayah drpd Allah.

paklang~~

Syah said...

pakcik... ada 1 soalan luar tajuk... moga pakcik dpt mjwbnya...

misalnya A (suami) baru kawin beberapa bulan dgn B... sblm ni A tinggal ngn family dia dah lama kat Kelantan... B lak be4 kawen tingal ngn family lama gak kat penang... pas kawen A + B tinggal kat penang sbb dua2 keje sna... manakala family B lak pindah kelantan pas kenduri kawen... selepas 5-6 bulan... A+B blk kampung kat penang... sbb 2 2 family pun dok penang...

soalannya... dari segi hukum... bleh tak A+B wat solat jamak qasar bila balik kg? adakah A+B dikategorikan musafir?

sekian... tQ...

Syah said...

paklang~

sbnrnya cerita dlm blog kereta mayat berbeza tul dgn cerita pakcik ni...

blog kereta mayat tu mmg citernya niat nak meningkatkan iman, tp terpesong dek tipu daya syaitan utk capai syurga dgn cara mudah...

tapi yg ni geng antihadith... depa tak ngaku kedudukan hadith dlm Islam... depa tentang Rasulullah terang2an... tak ngaku umat Nabi... siap dok pulun habis2an utk sebarkan dakyah depa...

sbnrnya 1 je tujuan asal depa... depa nak tentang Islam sbnrnya tp dlm cara yg halus... tak sesuai guna istilah antihadith tapi lebih tepat antihadith antialquran...

yg malangnya dlm mslh ni... org2 yg tmakan dgn dakyah depa...

Park Chick said...

Syah
berat soalan ni bg aku.sal fekah ni,hehe.kena rujuk ustaz.yg aku pernah tau,ada berbeza pdpt dalam hal ni.kena tanya ustaz la jawapan dia.ustz yg mursyid (yg amal pe yg dia ajaq).

pak lang
a'ah cte ni mmg lain dr cte dlm keta mayat.ni geng kasim ahmad ni,geng anti hadis, geng rosak quran.bajet pandai tafsir quran sendiri.

Jeff Adam said...

Salam,

Pada pendapat saya, Hadis adalah ajaran ajaran yang bercanggah dari Al Quran. Contohnya berkenaan hukuman kepada pencuri.

Menurut hadis kita hendaklah memotong tangan pencuri pencuri sebagai hukuman kepada mereka. Tidak ada mana mana negara maju kecuali negara Arab Saudi yang boleh menjalankan hukuman ini kerana ia adalah terlalu zalim.

Sekarang mari kita kaji dari pandangan Al Quran tentang hukuman kepada pencuri.

Terlebih dahulu, Allah menasihatkan kepada kita yang kita mestilah menerima semua pandangan dan hanya MENGAMBIL YANG TERBAIK sahaja.

[39:18] Mereka adalah orang orang yang meniliti semua perkataan perkataan, lalu mengikuti yang terbaik. Inilah orang orangnya yang mendapatkan petunjuk dari Allah; inilah orang orangnya yang mempunyai kecerdasan.

Di dalam Al Quran, hukuman untuk pencuri boleh di dapati dalam ayat (5:38-39)

[5:38] Dan orang lelaki yang mencuri dan orang perempuan yang mencuri maka mereka sebagai satu balasan dengan sebab apa yang mereka telah usahakan, (juga sebagai) suatu hukuman pencegah dari Allah. Dan Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

[5:39] Maka sesiapa yang bertaubat sesudah ia melakukan kejahatan (curi) itu dan memperbaiki amal usahanya, sesungguhnya Allah menerima taubatnya; kerana Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

Secara literal perkataan adalah potong dan bererti 3 atau lebih tangan. Tetapi, perkataan tangan dalam Al Quran banyak di ertikan kepada keupayaan atau kebolehan. Contohnya dalam ayat (38:45)

[38-45]Dan hamba-hamba Kami: Nabi Ibrahim dan Nabi Ishak serta Nabi Yaakub, yang (mempunyai banyak tangan) mempunyai kekuatan dan pandangan.

Oleh itu, perkataan dalam ayat [5:38] lebih sesuai diertikan sebagai potong kebolehan (cut their resources).

[5:38] Dan orang lelaki yang mencuri dan orang perempuan yang mencuri maka potong lah kebolehan mereka sebagai satu balasan dengan sebab apa yang mereka telah usahakan, (juga sebagai) suatu hukuman pencegah dari Allah. Dan Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana..

Ini bererti kita boleh lah menghukum pencuri pencuri dengan memenjara, memantau atau hukuman hukuman yang sesuai kepada mereka. Dan hukuman ini juga bolehlah di laksanakan kepada pencuri pencuri yang mencuri sebatang pensil hingga pencuri pecuri yang mencuri wang berbilion billion ringgit.

Dengan itu juga ayat [5:39] yang mengikuti ayat [5:38] boleh di terima akal.

Peace.

Jeff Adam said...

Salam

Pembetulan kepada post yang terdahulu:

Pada pendapat saya, Hadis adalah ajaran ajaran yang bercanggah dari Al Quran. Contohnya berkenaan hukuman kepada pencuri.

Menurut hadis kita hendaklah memotong tangan pencuri pencuri sebagai hukuman kepada mereka. Tidak ada mana mana negara maju kecuali negara Arab Saudi yang boleh menjalankan hukuman ini kerana ia adalah terlalu zalim.

Sekarang mari kita kaji dari pandangan Al Quran tentang hukuman kepada pencuri.

Terlebih dahulu, Allah menasihatkan kepada kita yang kita mestilah menerima semua pandangan dan hanya MENGAMBIL YANG TERBAIK sahaja.

[39:18] Mereka adalah orang orang yang meniliti semua perkataan perkataan, lalu mengikuti yang terbaik. Inilah orang orangnya yang mendapatkan petunjuk dari Allah; inilah orang orangnya yang mempunyai kecerdasan.

Di dalam Al Quran, hukuman untuk pencuri boleh di dapati dalam ayat (5:38-39)

[5:38] Dan orang lelaki yang mencuri dan orang perempuan yang mencuri maka (eqta’u) (aydiyahuma) mereka sebagai satu balasan dengan sebab apa yang mereka telah usahakan, (juga sebagai) suatu hukuman pencegah dari Allah. Dan Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

[5:39] Maka sesiapa yang bertaubat sesudah ia melakukan kejahatan (curi) itu dan memperbaiki amal usahanya, sesungguhnya Allah menerima taubatnya; kerana Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

Secara literal perkataan (eqta’u) adalah potong dan (aydiyahuma) bererti 3 atau lebih tangan. Tetapi, perkataan tangan dalam Al Quran banyak di ertikan kepada keupayaan atau kebolehan. Contohnya dalam ayat (38:45)

[38-45]Dan hamba-hamba Kami: Nabi Ibrahim dan Nabi Ishak serta Nabi Yaakub, yang (ulu al-aydee) (mempunyai banyak tangan) mempunyai kekuatan dan pandangan.

Oleh itu, perkataan (eqta’u) (aydiyahuma) dalam ayat [5:38] lebih sesuai diertikan sebagai potong kebolehan (cut their resources).

[5:38] Dan orang lelaki yang mencuri dan orang perempuan yang mencuri maka potong lah kebolehan mereka sebagai satu balasan dengan sebab apa yang mereka telah usahakan, (juga sebagai) suatu hukuman pencegah dari Allah. Dan Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana..

Ini bererti kita boleh lah menghukum pencuri pencuri dengan memenjara, memantau atau hukuman hukuman yang sesuai kepada mereka. Dan hukuman ini juga bolehlah di laksanakan kepada pencuri pencuri yang mencuri sebatang pensil hingga pencuri pecuri yang mencuri wang berbilion billion ringgit.

Dengan itu juga ayat [5:39] yang mengikuti ayat [5:38] boleh di terima akal.

Peace.

Park Chick said...

untuk mentafsirkan ayat alQuran perlu kepada 16+1 jurusan ilmu yang mesti dikuasai...syarat beriman ialah berakal tp berakal bukan syarat utama dlm beriman.

Park Chick said...

saudara Jeff Adam...hudud potong tgn memang sahih telah dilaksanakan pada zaman Nabi S.A.W...agak pelikutk seorang Nabi 'tersalah' dlm menafsirkan ayat alQuran. Jalan hidayah sentiasa tebuka

Park Chick said...

pth tgn hanya dilaksanakan berdasarkan syarat dan prosedur yg sgt ketat...kalo xtsabit hudud..pencuri belum terlepas hukum takzir..mungkin boleh 'dipenjara, dipantau atau dihukum' mengikut pemrintah

Jeff Adam said...

Kerana mengikuti ajaran Hadis juga menyebabkan ramai orang orang yang menggelar diri mereka “Muslim” mengharamkan apa apa yang telah di halalkan oleh Allah. Sebagai contoh nya ialah berkenaan dengan memelihara atau memegang anjing. Orang orang “Islam” mengatakan yang memegang anjing itu adalah Najis Besar dan sesiapa yang memegang anjing, perlu membasuh diri mereka dangan air yang bercampur tanah. Sebenarnya ini adalah bercanggah dengan pengajaran Al Quran kerana, menurut Al Quran, tidak ada apa apa kesalahan kepada kita untuk memakan buruan yang di tangkap oleh anjing anjing yang kita latih. Anjing di ciptakan Allah untuk manusia di mana anjing anjing ini boleh menolong melaksanakan beberapa tugas yang amat penting. Contohnya, di daerah yang di timpa bencana gempa bumi, anjing anjing ini di gunakan oleh pihak penyelamat untuk mencari mangsa yang terperangkap didalam bangunan runtuh. Anggota polis juga banyak menggunakan anjing anjing yang mereka latih untuk membantu mereka melaksanakan kerja kerja mereka. Di Negara negara seperti Eropah, penternak menggunakan anjing anjing mereka untuk membantu mereka dalam urusan mengawal ternakan mereka.

Menurut Al Quran, Buruan yang di tangkap oleh anjing kita Halal untuk kita memakannya.

[5:4] Mereka berbincang kepada kamu berkenaan apa yang dihalalkan untuk mereka; Katakan, "Dihalalkan untuk kamu adalah kesemuanya yang baik, termasuk ANJING dan burung falko yang terlatih yang menangkapnya untuk kamu." Kamu melatihnya dengan mengikut apa yang diajarkan oleh Allah kepada kamu. Kamu bolehlah memakan apa yang ditangkapnya untuk kamu, dan sebutlah nama Allah apabila memakannya. Kamu mesti mengingati Allah. Sesungguhnya Allah Maha Cekap apabila membuat Perhitungan.

Tetapi mereka yang menggelar diri mereka “Muslim” sanggup membuang perkataan anjing dalam al Quran kerana mereka berniat untuk munyembunyikan ayat Allah untuk kepentingan ajaran daripada Hadis Hadis mereka. Sebagai contoh kita lihat terjemahan ayat Al Quran dalam bahasa Malaysia di website ini http://www.alquran-melayu.com/5-al-maidah/. Perbuatan ini bukan lah perbuatan yang baru, malah ia telah di lakukan sejak zaman Al Quran mula mula di turunkan lagi. Sebagai contohnya, kita lihat ayat berikut.

[10:15] Apabila revelasi revelasi kami dibacakan kepada mereka, orang orang yang tidak menyangka akan bertemu dengan kami itu berkata, "Bawalah Quran yang lain dari ini, ataupun TUKARKAN!" Katakanlah, "Aku tidak boleh sengajakan menukarnya sendiri. Aku hanyalah mengikuti apa yang telah diterangkan kepadaku. Aku takut, sekiranya aku tidak menta'ati Tuhanku, akan mendapat hukuman pada hari yang menggerunkan."

Akhir sekali, Allah amat marah kepada mereka mereka yang mengharamkan apa apa yang di halalkan oleh Allah.

[5:87] Wahai orang orang yang percaya, jangan kamu mengharamkan barang barang yang baik yang telah dihalalkan oleh Allah, dan janganlah berketerlaluan; sesungguhnya Allah tidak menyukai orang orang yang melampaui batas.

[7:32] Katakanlah, "Siapakah yang mengharamkan barang barang cantik yang Allah telah ciptakan untuk makhluk makhlukNya, dan peruntukkan peruntukkan yang baik?" Katakanlah, "Peruntukkan peruntukkan sedemikian sepatutnya dinikmati bagi kehidupan disini oleh orang orang yang percaya. Lebih lebih lagi,

[10:59] Katakanlah, "Tidakkah kamu perhatikan bagaimana Allah turunkan berbagai peruntukkan peruntukkan dan kamu menjadikan sebahagiannya itu haram dan sebahagian darinya dihalalkan?" Katakanlah, "Adakah Allah memberi kamu keizinan berbuat demikian? Ataupun, kamu mengada adakan pembohongan dan diatributkannya kepada Allah?"

Salam.

Jeff Adam said...

Park Chik Quote August 14th 2012 ( ..syarat beriman ialah berakal tp berakal bukan syarat utama dlm beriman ).

Dalam Al Quran Allah banyak menekankan yang kita kena menggunakan akal fikiran kita sebab kita akan di pertanggungjawabkan akan apa apa tindakan yang kita lakukan jika kita tidak menggunakan akal fikiran yang Allah telah berikan.

[17:36] Jangan sekali kamu menerima sebarang maklumat, melainkan kamu menentusahkannya sendiri. Aku telah berikan kepada kamu pendengaran, pemandangan dan akal, dan kamu akan dipertanggungjawabkan untuk menggunakan kesemuanya itu.

[7:179] ……. Mereka mempunyai MINDA MINDA yang tidak membuatkan mereka faham, mata mata yang tidak dapat digunakan untuk melihat dengannya, dan telinga telinga yang tidak dapat digunakan untuk mendengar……..

Salam.

Park Chick said...

akal mana yg menerima israk mikraj...itulah keimanan...pakai akal israk mikraj xlogik la..hadis bukan diterima sewenang2..byk tapisan dlm ilmu hadis. solat tak diajar dlm quran, begitu jugak cara berkhtan..

Anonymous said...

Teruskan berhujah Pakcik n Tuan Jeff adam.

Anonymous said...

وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا ۚ أُولَٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ

"But there are among men those who patronize RIDICULOUS HADITHS (لَهْوَ الْحَدِيثِ) without knowledge (thereby) misleading from the Path of Allah and throwing a butt of mockery: for such there will be a humiliating Penalty" (Sura Luqman:6)


PROPHET ORDERED DRINK OF CAMEL'S URINE?

YOU ARE DISGUSTING AND GOING TO HELL FOR DEFAMING OUR BELOVED PROPHET!!


By Abu Qilaba : Anas said, "Some people of 'Ukl or 'Uraina tribe came to Medina and its climate did not suit them. So the Prophet ordered them to go to the herd of (Milch) camels and to DRINK THEIR milk and URINE (as a medicine). So they went AS DIRECTED and after they became healthy, they killed the shepherd of the Prophet and drove away all the camels. The news reached the Prophet early in the morning and he sent (men) in their pursuit and they were captured and brought at noon. HE (PROPHET) THEN ORDERED TO CUT THEIR HANDS AND FEET (AND IT WAS DONE), AND THEIR EYES WERE BRANDED WITH HEATED PIECES OF IRON, THEY WERE PUT IN 'AL-HARRA' AND WHEN THEY ASKED FOR WATER, NO WATER WAS GIVEN TO THEM." Abu Qilaba said, "Those people committed theft and murder, became infidels after embracing Islam and fought against Allah and His Apostle."; Sahih Bukhari Volume 001, Book 004, Hadith No. 234

Is this what you called authentic?

One must ask WHOSE AUTHENTICITY is in question here?

The "PROPHET" or the "PERSIAN HADITH COMPILERS"?

Upon which verses rests your FAITH or Imaan?

The "AL-QURAN" or "AL-BUKHARI & OTHER PERSIAN SCHOLARS"?

OPEN YOUR EYES AND SEE WHAT THE KUFR DID TO OUR BELOVED PROPHET!!

The hadith is the virus to change the Quran, and divided the Muslim Ummah!


A Study of the Qur’an, Brother Mohammed Abdul Malik:

To understand the background to the development of Hadith literature one must sift through the history of Islam from about 250 years after the time of our Prophet… during the first century of the Prophet's era no hadiths were written down… Stories circulated by word of mouth but they were never written down ... some 250 years after the fact, Bukhari supposedly managed to trace back to its source (i.e. the Prophet) by establishing all the links in a chain which cannot possibly have been genuinely reconstructed! How he (Bukhari) managed to do this without written records, bridging a gap of about eight generations, and simultaneously establishing not only biographical data but also a compelling analysis of the mental faculties of his subjects defies belief! One can quote several hundred hadiths that not only contradict the Qur’an but also clearly do damage to the Prophet's good name.


PROPHET LEAVE US THE HADITH?

Narrated By 'Abdul 'Aziz bin Rufai' : Shaddad bin Ma'qil and I entered upon Ibn 'Abbas. Shaddad bin Ma'qil asked him, "Did the Prophet leave anything (besides the Qur'an)?" He replied. "He did not leave anything except what is Between the two bindings (of the Qur'an)." Then we visited Muhammad bin Al-Hanafiyya and asked him (the same question). He replied, "The Prophet did not leave except what is between the bindings (of the Qur'an)."; Sahih Bukhari Volume 006, Book 061, Hadith No. 537.


Conspiracies against the Quran
http://www.free-minds.org/sites/default/files/Conspiracies.pdf

http://www.sahih-bukhari.com/Pages/Bukhari_8_82.php