BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

May 14, 2010

Bumbung pun terbang tapi terjemahan terbang tu yang sedikit mengkelakarkan hatiku




"Jika angin puting beliung berlaku, sudah pasti kanopi-kanopi gerai berhampiran juga akan terangkat sama. Ini tidak, kain kanvas kanopi itu pula tidak terkoyak dan berada dalam keadaan baik. Bukankah ini sesuatu yang mustahil. Malah, kanopis itu naik serentak pula ke atas bumbung dan keadaannya juga teratur tidak ada yang patah, bengkok atau sebagainya. Saya menolak kemungkinan tersebut berdasarkan keadaan tapak yang tidak ada kesan ribut dan puting beliau. Saya syak sudah pasti ada sesuatu yang tidak kena dengan masjid berkenaan dan harus diperbetulkan"


"Imam pernah mengumumkan memohon sumbangan untuk membina bumbung baru bagi kemudahan jemaah bersolat jumaat setahun yang lalu. Kos yang diperlukan anggarannya sekitar RM50,000. Maka ramailah jemaah yang menghulurkan sumbangan bagi tujuan tersebut dan difahamkan wang tabung masjid kini telah melebihi RM60,000 sebenarnya. Namun, sehingga ke hari ini pembinaan bumbung baru itu ditangguhkan dan hanya kanopi sahaja yang diletakkan untuk menampung jemaah yang berlebihan itu. Keraguan timbul dikalangan pemberi sumbangan, malah ada yang kecewa dengan apa yang berlaku. Tambahan pula, majoriti AJK baru masjid itu kini adalah terdiri dari kalangan orang UMNO. Maka itulah syak wasangka itu timbul" katanya.

PCK- kalaulah sungguh bagai yang dicerita, unik juga kejadian ini. Tapi kan, huraian dia yang wat pakcik sedikit kelakar.macam-macam. Kalau pakcik yang diminta buat alasan ni ayat pakcik


"Dulu kita sama-sama derma untuk beli khemah ni, tapi khemah ni berguna hari jumaat je, xpun bulan puasa, xpun kenduri-kendara. Hari-hari lain khemah ni tak berguna pun, yang datang solat berjemaah lima waktu berapa kerat je. sejak kejadian ni berlaku ramai yang datang tapi sedikit musykil. dia datang tengak khemah atas bumbung je, xmasuk masjid pun. Ni lah petunjuk rasanya, kalo sesekali je digunakan, baik letak kat bumbung, boleh jugak tarik perhatian orang ramai, mungkin datang nak tengok khemah atas bumbung tapi tergerak ati nak berjemaah kat masjid. Hari jumaat, kita pakat-pakat la turunkan, hari lain kita angkat letak balik"

2 comments:

Anonymous said...

hehe..mcm2 pakcik..eh silap,mcm2 diorg, ish2, ari lain ltk atas bumbung, ari jumaat kita turunkan..hehe

pakcik slh eja la puting beliung tu,

~akuhamba~

Syah said...

takpe laa...

mula2 depa mai tgk khemah atas bumbung je, xmasuk masjid pun...

pasni depa mai masuk masjid solat berjemaah lak...

yg dah jd jemaah masjid lak bertambah rajin mai awal iktikaf... doakan... doakan...

p/s:ada 1 masjid kat kangar ni... selalunya penuh 3 saf... 1 saf lak bleh muat 12-13 org... walaupun waktu subuh... masyaAllah...