BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Jul 1, 2009

SuSoKo (ilusi sebuah perpaduan)

Ju..Ju..Ju..Ju..July

Jurang kita rapatkan,

cincin kusarungkan,

janji di meterai.

(ni lirik dari lagu kumpulan Himalaya, pernah popular sekitar tahun 2000/2001). Tapi pakcik bukan nak cerita pasai bertunang, bukan jugak pasal bulan july..haa..pasai kumpulan himalaya pun tak jugak.Tapi nak wat sedikit ulasan pasai kerajaan perpaduan yang menggemparkan tanah airku. Kantoi. Sebenaqnya malaih nak tulis pasai politik ni..tak pandai (uhuk3, batuk pulak..makin menjadi-jadi). Ulasan ni berdasarkan pengetahuan pakcik yang xberapa nak wisdom ni. Kalau terkasaq bahasa, xbernas ka..hangpa maapkanla pakcik naa.

Isu ni dah lama dah diutarakan tapi sengap jap pastu baru2 ni timbul balik. Macam kes demam denggi gak la. Aritu pakcik dok tengah masak kat umah, tau2 depa mai sembuq…wat fogging.ganggu konsentrasi nak masak ja..ish3..adoi,kantoi pulak.bukan takut bini la. Ish merepek pulak. Kembali kita ke pangkal cerita. Pasai kerajaan perpaduan. Kalo pakcik yg utarakan pasai kerajaan perpaduan sah2 org xlayan. Tapi mulut org politik ni hebat, kalo depa cerita pasai denggi je, leh jadi frontpage paper xkisah la Berita Harian ka, Berita Hairan ka, Harakah ke, Halalkah? Ke, Malaysian Namban ke, Malaysian Tamban (tamban adalah sejenis ikan kering yg popular kat baling kedah), Sin Chew Daily ka, Shin Chan deadly ka. Mulut depa masin, walopun pakcik rasa pakcik lg banyak makan garam dari depa. Ok..berbalik kepada kerajaan perpaduan tadi

Kerajaan Perpaduan?keh3..kah3…uhuk3..uhuk2..cup3..nak nafas jap. Merepek la idea kerajaan perpaduan ni. Sebab apa merepek. Biaq pakcik wat satu tamsilan…1/3 gelas air susu, l/3 gelas air soya dan 1/3 gelas air kopi, dalam gelas berasingan. Hangpa masukkan dalam petia ais,biaq beku. Air2 tadi dah jadi ais susu, ais soya dan ais kopi. Ais-ais ni kalo hangpa bubuh dalam satu bekas depa xkan bersatu untuk jadi air susoko (sususoyakopi) sebab depa dah, dah berpadu. Cara yg patut utk dapat air susoko yg sedap ialah satukan dulu air2 tadi (1/3 + 1/3 + 1/3=1, ingat pakcik xreti kira ka). Pastukan baru leh padukan dia sebagai ais. Kalo dah terlanjur wat ais susu, ais soya, ais kopi..hangpa kena cairkan balik.satukan.then bekukan utk padukan depa.maka siaplah ais susoko yg enak. Hangpa paham dak tamsilan tu.

Maknanya…mustahil utk kita wat kerajaan perpaduan sedangkan umat kita masih tak bersatu. Melayu sama Melayu,tak ngam…Cina sama Cina,suam2 kuku (lagi elok dari melayu)…India sama India, sejuk2 air-cond (lagi elok dari melayu)…dan lain2 sama dan lain2, masih berpuak2 (lagi elok dari melayu).

Cukup takat ni dulu…ni sebagai mukadimah utk isu kerajaan perpaduan ni. Doakan pakcik dapat wat huraian yg lebih pjg lebaq ttg isu ni.

6 comments:

Anonymous said...

dlm byk2 ais tu, chek suka ais susu..hehe, xsuka soya

~akuhamba~

Ahmad Syahril said...

emm...setuju2...dan aku doakan yg terbaik utk agama, bangsa, dan negara kita...yg penting bak kata dr maza...Islamkan politik bukannya mempolitikkan Islam...insyaAllah bila yg dok atas bersatu...yg bwh pun ikut sama...tapi yg bwh pun jgn dok tggu yg atas berubah baru nak ikut...baiki diri sendiri sambil cuba baiki org lain...insyaAllah kalo niat ikhlas kerana Allah (bkn sbb perang saraf)...suma pon ok. samalah kita usaha dan tawakal... :)

Park Chick said...

akuhamba
pck kenai org yg xsuka soya ni

syah
benar3...perubahan kena digerakkan dalam setiap jiwa. Islam bangkit dari jiwa yg satu.Tiap2 satu jiwa berpadu..itulah persaudaraan islam.

a.t.u.l.a.s.c.a. said...

susoko....emm...macam cakap orang klate: susohko(susahke)....mmg susah..&tamsilan yang diberikan sy boleh terima...lg satu pck, no perpaduan if there's no unity dalam susu, soya n kopi sendiri...

naja tun said...

sedap ker air / ais susoko tu? pakcik penah rasa ka?
kalo sedap, bleh buat niaga..bleh tmbah pendapatan peribadi..n bla duit dh byk, bleh bli cincin untuk meterai janji..hehehe

YaQeen Ahmad said...

Cara lain macam tak nampak, hanya panjatkan doa kepada Allah, moga hati-hati tuuttt.... (tut = pemimpin) yang kotor dapat dibersihkan dengan cara yang sepatutnya. Clorox.. clorox...