BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Jun 2, 2010

entri yg bersifat komen

akuhamba
hehe..xtua sgt,maintain lg

syah
macam2.sebab hang punye komen melebihi entri aku,no komen.

ikasofiyah
macam2...no komen

sheG
macam2..no komen

pck; pesan utk diri ini yg faqir, malangnya aku hanya menilai rugi,muflis dan untung berdasarkan mata yg menipu, dasarkan pd zahir bererti melihat melalui pandangan keduniaan.lalu aku mencari erti rugi,muflis dan untung yg sebenar


ni orang yang sebenar-benar rugi;

“Wahai orang-orang Yang beriman! janganlah kamu dilalaikan oleh (urusan) harta benda kamu dan anak-pinak kamu daripada mengingati Allah (dengan menjalankan perintahNya). dan (ingatlah), sesiapa Yang melakukan demikian, maka mereka itulah orang-orang Yang rugi.”

(Surah Al-Munafiquun : ayat 9)

Ketahuilah Bahawa (yang dikatakan) kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah (bawaan hidup Yang berupa semata-mata) permainan dan hiburan (yang melalaikan) serta perhiasan (yang mengurang), juga (bawaan hidup Yang bertujuan) bermegah-megah di antara kamu (dengan kelebihan, kekuatan, dan bangsa keturunan) serta berlumba-lumba membanyakkan harta benda dan anak pinak; (semuanya itu terhad waktunya) samalah seperti hujan Yang (menumbuhkan tanaman Yang menghijau subur) menjadikan penanamnya suka dan tertarik hati kepada kesuburannya, kemudian tanaman itu bergerak segar (ke suatu masa Yang tertentu), selepas itu Engkau melihatnya berupa kuning; akhirnya ia menjadi hancur bersepai; dan (hendaklah diketahui lagi, bahawa) di akhirat ada azab Yang berat (di sediakan bagi golongan Yang hanya mengutamakan kehidupan dunia itu), dan (ada pula) keampunan besar serta keredaan dari Allah (disediakan bagi orang-orang Yang mengutamakan Akhirat). dan (ingatlah, bahawa) kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang Yang terpedaya.”
(Surah Al-Hadid :ayat 20

ni org yg benar2 muflis
Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud:

“Adakah kamu tahu siapa orang muflis? Jawab sahabat, orang muflis ialah mereka yang tidak ada wang dan harta. Sabda Rasulullah s.a.w. lagi: “Sesungguhnya orang muflis daripada umatku ialah mereka yang datang di hari kiamat dengan sembahyang, puasa dan zakat, sedangkan dia memaki, menuduh, memakan harta, menumpahkan darah dan memukul orang. Maka dibahagi-bahagi kebaikannya tadi kepada orang-orang itu. Kalau kebaikannya habis sebelum terbayar segala kesalahannya, maka kesalahan mereka pula dilemparkan kepadanya, kemudian dihumbankannya ke dalam neraka.” (Riwayat Muslim dan Tarmizi)

ni org yg benar2 untung;

10. Wahai orang-orang Yang beriman! mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan Yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa Yang tidak terperi sakitnya?
11. Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan RasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan ugama Allah Dengan harta benda dan diri kamu; Yang demikian itulah Yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat Yang sebenarnya).
(Surah As-Shoff : ayat 10 dan 11)

4 comments:

Anonymous said...

pakcik..

~akuhamba~

Unknown said...

err.....

no komen bermakna banyak nak komen..tp tak terluah...betul kah??

Anonymous said...

hai pakcik yg sgt penyabar..he

~akuhamba~

Park Chick said...

akuhamba
iye anakku..keh2 sabaq pe nya

sheG
err...tol kot