BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Dec 30, 2009

Hebatnya Hidayah


Mungkin ini artikel yang terakhir untuk tahun 2009, mungkin juga artikel terakhir untuk tahun baru Hijrah 1431 dan juga berkemungkinan artikel yang terakhir dalam hidup aku yang bernama pakcik. Segalanya berkemungkinan kerana tiada jaminan untuk hidup pada minit-minit terakhir (kalo dalam istilah bola sepak, masa kecederaan).

Minggu lepas, bersempena cuti krismas...pakcik ambil kesempatan untuk meraikan cuti 3hari dengan melawat saudara di bandar Kinrara, Puchong.
Berkesempatan bersolat di surau kariah tersebut, pakcik sempat berbual dengan seorang saudara baru. Abdul Rahman bin Abdullah. Seorang berbangsa India berwarganegara India. Orang sangat tenang, jelas terpancar nur di wajah beliau walaupun baru menganut islam sejak bulan Mei lepas. Dia sudah pintar untuk membaca fatihah dan al-ikhlas. Cukup ikhlas saat kedua ini dibacanya. Beliau bercerita kisah keislamannya, berkisar tentang betapa indahnya islam. Pakcik dapat melihat air mata mula bergenang di kelopak matanya.

Mujahadah beliau membuat keputusan memeluk islam, dihina dan disindir oleh saudara dan kenalan. Meninggalkan anak isteri yang masih dalam kekufuran.

"saya tak peduli apa dorang cakap, tapi saya mau share saya punya rasa manis sama dorang".Airmata beliau mula bercucuran. Pakcik masih bijak menahan genangan air mata.

Mungkin kamu kurang faham maksud kata-kata beliau.."saya tak peduli apa dorang cakap, tapi saya mau share saya punya rasa manis sama dorang". Abdul Rahman sebenarnya sudah merasai indahnya islam, dia mahu keluarganya turut sama menerima islam, turut sama diberi hidayat. Hebat kau ya Abdul Rahman.

Abd Rahman boleh membezakan rasa daging yang disembelih kerana Allah atau tidak. Hebat anugerah Allah kepada beliau. Pakcik, rasa daging kambing dengan daging lembu pun belum dapat membeza.

Pakcik bersyukur dapat mengenali Abdul Rahman. Darinya pakcik belajar berfikir soal hidayah. belajar bersyukur dianugerahkan hidayah. JazakAllah

Dec 23, 2009

MAngkuk LU aka MALU


"di satu sudut dalam gerabak komuter yang bergerak perlahan dari hentian Mid Valley megamall menuju ke hentian Serdang, kelihatan dua orang remaja yang belum sah nikahnya sedang bercumbu-cumbuan. Terlalu asyik berpelukan. Asyik berciuman. Ramai mata yang memerhati.


Ada yang memandang jijik perbuatan ini seraya berdoa dalam hatinya, moga Allah memberikan hidayah kepadanya dan kepadaku.

Ada yang memandang jijik perbuatan ini seraya berdoa dalam hatinya, moga Allah memberikan azab kepadanya.

Ada yang memandang khusyuk perbuatan ini seraya berbisik dalam hatinya, kalaulah aku dapat amoi/balak ni kan seronok.

Ada yang sekadar memandang.

Seakan terpanggil, seorang lelaki bertubuh kurus menegur si lelaki sasa dan si amoi seksi.

Semua mata tertumpu kepada tiga makhluk ini, si kurus, si sasa dan si amoi seksi
Si sasa dan si amoi seksi terasa malu dan kembali memarahi si kurus.

"agak2la nak tegur pun, hikmah la sikit, jangan jatuhkan maruah orang, malu la kami"

Sketsa di atas adalah kisah benar dalam imaginasi diriku yang bernama parkchick. Amoi dengan balak dia adalah watak sampingan dalam cerita ni. Watak2 lain tu semua parkchick. yang bersangka baik pun parkcik, sangka buruk pun parkcik, pdg jijik pun parkcik, pandang syok pun pakcik.yang teguq tu pun pakcik (tapi dalam berangan je la, iman lemah).

Perasan tak moral cerita ni. Moral dia hangpa cari la sendiri.yang pakcik nak cerita di sini adalah sifat MALU. Malu ngan Iman adalah selari....kalo iman lemah, rasa malu pun lemah....kalo rasa malu lemah, iman pun lemah. saling berkaitan. Perasaan malu yang buatkan kita tahan diri dari berbuat maksiat. Bukan kita tak buat maksiat sebab malu tapi kerana iman dalam diri kita yang buat kita malu.

Si balak dan amoi kata depa malu, jatuh maruah ditegur depan orang. Nampak tak? depa masih ada rasa malu lagi walaupun depa takmalu pun dok baiknya masyukkk depan orang. Rupanya pandangan mata depa dah dibelenggu, depan dihijab, belakang dihijab, kepala didongok. bila si kurus (pakcik la tu, dalam angan) teguq...depa mula rasa malu.macam orang yang mengigau berjalan, smpai depan Tv dia mula nak kencing..bila orang kejutkan dia..mulala malu..samala ngan situasi ni. Tak sedaq diri wat kerja takmalu depan orang, macam orang yang dah takde kemaluan dah..bila kena teguq malu pulak.ish3.

tula sedikit sebanyak peri pentingnya sifat malu. so, usahakan sifat malu dalam diri anda.

Pakcik pun malu sangat3 bila orang teguq kesalahan pakcik.
Rasa sangat disayangi Allah.
Bestnya

TQ Allah...TQ Allah...TQ Allah

Dec 16, 2009

Hujan_Panas_Nyamuk_Itik_Katak dan AKu

salam alaik...


hujan? saban hari hujan
tanah dah jadi berlumpur
longkang dah jadi bertakung
lopak dah jadi kolam
nyamuk asyik mengeram
itik gahirah menyelam
katak timbul tenggelam

panas? saban hari panas
tanah dah pecah merekah
longkang dah kering kontang
lopak dah pecah bertebaran
nyamukasyik bermuram
itik merintih kepanasan
katak mencuka masam

kejap panas, kejap hujan? saban hari bersilih panas dan hujan
tanah seketika berlumpur, seketika pecah merekah
lonkang sebentar kering sebentar penuh
lopak seketika bertakung, seketika pecah bertebaran
nyamuk sekejap mengeram, sekejap bermuram
itik seketika meyelam seketika bermuram
katak sekejap menyelam timbul, sekejap mencuka masam

aku kering ketandusan dalam hujan yang mencurah
aku basah mengigil dalam panas yang mencerah