BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Aug 21, 2009

Pakcik, Tuning Channel dan Dot3

Allhamdulillah…sampai jugak kita kat ramadhan tahun ni. Allah S.W.T telah limpah rahim dan taufik hidayat-Nya masih pilih kita untuk berada pada bulan yang mulia ni. Inilah bulan yg sangat2 sesuai untuk kita semua tuning balik channel2 yg dah lari. Kalo sebelum ni asyik dok dapat siaran yg tak hape2…asyik black out je bila angin mai (macam astro). La ni la masanya untuk hangpa dan pakcik sama2 tuning channel…adjust2 la area kat kepala hotak dan ati kita sesuai dengan channel yang dikehendaki Allah dan rasul-Nya. Pakcik nak perturunkan ijazah untuk hangpa semua dan untuk diri pakcik jugak moga dapat tuning channel yg dah serabai ni.

Ijazah pertama

Membentuk ati dan jiwa yang sentiasa ingat pada Allah. Penting sgt ni, kalo hubungan kita ngan Allah xelok, hangpa dan pakcik sendiri xpayah la dok sembang pasai nusrah Allah. Nak layan syaitan yg lemah pun xlarat, sembang kencang la kalo nak layan yahudi laknatullah.

Di kesempatan ramadhan kita lehla amalkan zikir2 pagi dan petang. Zikirkanlah Istighfar 100x (sebagai tanda kasih kita diri kita) SubhanAllah, Allhamdulillah , Lailahaillallah, Allahuakhbar 100x (sebagai tanda kasih kat Allah) dan selawat 100x (tanda kasih kat rasul).

Pastu, amalkan doa2 masnun. Doa Nak kuaq rumah, nak masuk umah, nak menandas, nak kua tandas, nak mkn, abih mkn, nak minum abih minum, doa terpandang jantina berlainan (terpandang ye, xde doa tgk pempuan/laki), doa lintas jambatan, doa menaiki bukit, turun bukit, lalu kubur islam, lalu kubur kapiaq, tgk masjid, tgk berhala, masuk masjid, kuaq masjid…banyak lagila doa.Bila kita sentiasa amal doa2 ni…sebenaqnya kita sedang berhubung dengan Allah pada setiap masa dan keadaan. MasyaAllah.

Ijazah kedua

Mengamalkan sunnah Rasulullah.

XKisah la sunnah sirah (perjalanan idup), surah (penampilan diri) atau sorirah (fikir risau nabi). Kalo belum ni malu nak pakai ketayap, ni la masa dia nak pakai ketayap. Kalo sebelum ni dogoi je janggut tu, simpan2lah.Ringkasnya try la amalkan sebanyak mungkin sunnah yg kita tau..sambil2 belajaq lagi sunnah2 nabi.

Ijazah kesetrusnya

Tuning solat.

Bulan ni la kita nak tuning balik solat kita. Perkara paling basic ialah solat di awal2 waktu, ditempat azan diazankan secara berjemaah. Pakcik azam bulan ni taknak missed solat berjemaah. Paling baik kita dapat takbiratul ula (takbir bersama imam).

Banyakkanlah solat2 sunat. Basicnya, mestila terawih kan. Cuba try

istiqamahkan solat taubat tiap2 malam sebelum tidoq (2rakaat pun jadi la),

solat sunat hajat tiap2 malam gak (mohon Allah pilih kita untuk dpt lalilatulqadr n pe2 la hajat hangpa dan pakcik gak).

Pas subuh amalkan baca surah yasin.

Curi2 la waktu kerja atau belajaq untuk solat dhuha (ooo..curi2 tidoq, chatting, ym, berblog (uhuk3)..xpe pulak).

Takat ni je la dulu perkongsian dari pakcik. Renung2kan,selamat beramal

3 comments:

Anonymous said...

tq..pokcik, selamat berpuasa

~akuhamba~

Anonymous said...

Kenkadang...
Aku lari channel...

Harap sbulan ni dapat tune channel yg betul...dan kekal sampai tahun depan...
~mokhtar~

Park Chick said...

akuhamba-jazakAllah.selamat pose jugak

mokhtar-hehe.tune jgn xtune.