BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

May 17, 2009

Dosaku padamu (Aku terbujur kaku)

Aduh..mengeluh kaki runcingku. Sehari dua ini, jauh benar kupaksa kau berjalan, berputar-putar membuat jaulah sekitar pameran kerjaya di naungan PWTC ni. Otot-otot menjerit memohon rehat atas paksaan tawaf mengelilingi makhluk-makhluk. Tulang belakang berkeriyuk berbunyi seperti kuakan tingkap rumah lama. Tangan mengeluh letih, meyambut salam kertas-kertas promosi (fliers la, MLM kot, malaih nak baca). Leher terteleng-teleng kekiri dan kanan, memohon bantal empuk buat merebahkan diri. Mata merah menahan mengantuk yang teramat. Rambut halus digosok-gosok buat menghilang panas yang berehat.

Malam, kurehatkan kaki dan otot-otot yang jauh berjalan (jauh berjalan luas pemandangan, orang tua2 yang kata..betoi la tu..mata aku tak jemu-jemu dok mengusha). berdenyut-denyut kaki menahan asid laktik yang terkumpul (kalau otot kerja lebih, dia akan hasilkan asid,namanya asid laktik...asid ni yang wat otot kita rasa lemah kalo kita push sgt otot kita ni..hehe..ajaq basic2 biologi sikit). Saat dipembaringan, kaki penat mula terasa sejuk...rasa panas dibawa naik ke kepala, kepala menafsir mesej yang diterima..katanya aku jenuh bergerak, beribu-ribu langkah, tapi langkahku tanpa zikir dan fikir yang buatkan aku fakir..fakir pahala dari Allah Ta'ala. Kakiku maafkan aku..kakiku...aku berjanji bersaksi hawa panas malam ini..kau kurehatkan seawal-awal subuh...akan ku bawa kau berehat menuju solat di rumah ibadat (surau la tu).

Rasa kaki hilang dari perasaan. Rasa sejuk menerjah tulang belakang. Nota-nota gurindam sayu terbit dari jasad-jasad tulang yang berpadu membina tulang belakangku...di mana zikirmu buat membayar sendi-sendi pada tulangku?...dimana istighfarmu buat kifarah zalimmu? di mana rukukmu buat meluruskan aku mengadap Rabb-ku?...di mana..di mana..dimana? Tulangku, maafkan aku...akanku rehatkan mu lurus rukuk pada Allah Yang Alim. rasa panas pada tulang-belulang hilang bersama rasa panas di badan..rasa sejuk menjengah kiri dan kanan tanganku.

Tangan membuai-lambai diudara. Menadah ke hadrat Yang Esa. Ya Allah...aku diperlaku tanpa syariatmu..aku diperlaku tanpa mentaatimu...kakukanlah aku..aku tak mampu menopang tuanku... Wahai tanganku maafkan aku,aku bersalah padamu..aku berjanji bersaksi tubuhku yang mulai sejuk membeku...kau aku rehatkan pada biji-biji tasbih memuji Tuhan Yang Agung. Tanganku jatuh membuku, berlapik rapat diperutku (macam tangan orang meninggai).

Rasa sejuk menegakkan roma-roma pada leherku. Leher beritma menyatakan rasa kecewa..Tuan, panjang lehermu menjengah celahan manusia, mencari-cari asbab rezeki..kau lupa pada Rabb pemberi rezeki...aku malu pada Tuhan..aku malu bertuankan tuan. Leherku jangan begitu. Esok pasti ada rehatmu...kukeraskan kau buat menolak dahi menerjah sejadah. Ku janjikan rehat buatmu di disitu.

Dalam sayup-sayup aku di saat anak sakaratul-maut...mata membisikkan nista dan noda yang terpenjara. katanya dia penat melihat aurat, merah menahan syahwah...kasihan aku mencurah-curah padamu wahai mataku. Mataku maafkan aku...sibuk benar aku melontar pandangan kesana-kemari tanpa kawalan iman. Mataku aku berdosa..maafkan aku. 

Kakiku...Ototku...Tulangku...Tanganku...Leherku...Mataku...maafkanlah aku. Ya Allah...ampunkanlah daku.

Aku  terbujur kaku



1 comments:

Anonymous said...

“Dan Dia telahmemberikan kepadamu keperluanmu dari segala apa yang kamu mohonkan kepadaNya. Dan jika kamu menghitungnikmat Allah,tidaklah dapat kamumenghitungnya. Sesungguhnya manusia itu sangat zalim dan sangat mengingkari nikmat Allah”. (QS Ibrahim:34)

~akuhamba~