BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Jul 29, 2008

Celebrity Collage by MyHeritage

MyHeritage: Family trees - Genealogy - Celebrities - Collage - Morph

Jul 25, 2008

sepaTah 2 Kata dariku

bulan ni memang agak sibuk.tak ada keghairahan untuk menulis,aku letak tulisan yang lama-lama la.InsyAllah bulan depan aku akan kembali dengan tulisan-tulisan yang baru.

kepada yang dah "layan" ulangan lagenda harap boleh bagi komen.mungkin sedikit pening sebab aku nak bawa pembaca ke alam khayal yang menceritakan tentang realiti hidup. bulan depan,ogos mungkin ada sambungan cerita ni...tajuk dia tarbiyah cinta.ada kaitan antara dua cerita ni. untuk faham kisah ni kena baca dua-dua cerita dan harus selami yang tersirat sebab yang tersurat tu hanya bayangan kepada kisah sebenar.

layan...................

NaSI Vs kELedEK

Isu kekurangan beras masih menjadi topik hangat di negara kita dan mungkin diseantereo dunia. Pelbagai langkah jangka panjang dan jangka pendek diperkenalkan oleh kerajaan untuk menangani kekurangan bekalan beras termasuklah menyarankan penjimatan beras. Pakar-pakar pemakanan juga memainkan peranan dengan menyarankan pengambilan segenggam nasi sebagai diet harian. Seperti kelaziman, apabila timbul saranan atau pendapat baru yang agak ganjil daripada kebiasaan, maka pelbagai reaksi pengguna akan dapat dilihat. Terbaru ialah cadangan daripada Ketua Pengarah Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa (ISIS), Dr. Mahani Zainal Abidin menggalakkan rakyat untuk menggantikan ubi kentang dan keledek sebagai makanan ruji. Maka timbullah pelbagai reaksi dan persoalan tentang kewajaran dan kemampuan untuk dilaksanakan.
Keledek mahupun kentang bukanlah suatu perkara atau diet yang baharu dalam masyarakat di negara kita. Masyarakat kita sudah sekian lama mengambil kedua-dua jenis ubi tersebut dalam diet harian. Kanak-kanak khusunya, amat menggemari kentang goreng dan bagi warga berusia keledek yang dijadikan kuih-muih dalam sarapan atau minum petang merupakan salah satu hidangan wajib. Restoran-restoran makanan segera ataupun ekslusif menjadikan ubi keledek dan kentang sebagai salah satu menu istimewa mereka. Namun begitu, untuk menjadikan keledek atau kentang sebagai hidangan utama diet harian adalah suatu yang baharu bagi masyarakat kita. Ia seakan-akan suatu ”kejutan budaya” yang wujud dalam masyarakat ketika ini walaupun sejarah telah meriwayatkan masyarakat kita pernah menjadikan ubi kayu sebagai diet utama. Maka, kewajaran cadangan ini perlu dilihat dari pelbagai aspek.
Jika dilihat dari sudut pemakanan, kewajaran untuk menggantikan kedua-dua jenis ubi ini sebagai diet harian sememangnya tidak dinafikan. Keledek dan kentang diakui mempunyai nilai pemakanan yang setaraf dan mungkin lebih baik berbanding nasi. Bahkan di negara-negara lain, negara Jepun contohnya, penggantian keledek sebagai makanan asasi sudah lama dilakukan. Keledek dan ubi kentang mempunyai kandungan lemak yang rendah selain dari sumber karbohidrat yang tinggi. Kandungan bahan antioksida, beta carotene diakui mampu meningkatkan kesihatan pengguna dan menyahaktifkan sel-sel kanser. Pun begitu, suatu fakta yang harus didedahkan umum ialah ubi tersebut mempunyai kandungan bahan kimia oxalate yang agak tinggi dan berbahaya untuk diambil oleh pesakit buah pinggang dan yang mengalami kerosakkan pundi hempedu.
Peggantian keledek dan kentang secara sementara ataupun kekal sebagai diet harian sebenarnya langsung tidak memberi kesan dari aspek gizi pemakanan. Namun begitu melihatkan reaksi orang ramai melalui sembang-sembang warung kopi dan tulisan-tulisan blog, pelaksanaan keledek mahupun kentang sebagai diet harian bakal menemui titik noktahnya. Ramai yang mempersoalkan kemampuan pengguna untuk menukar kebergantungan kepada nasi sebagai makanan ruji. Tidak kurang juga yang membayangkan keledek atau kentang yang dilenyek-lenyek untuk dimakan bersama lauk-pauk yang disediakan. Ada yang berpendapat kita mungkin mampu untuk tidak mengambil nasi untuk beberapa hari, namun mampukah kita meninggalkan lauk budu, cincaluk, ulam-ulaman dan sambal belacan. Tidak kurang juga yang mempolitik dan membandingkan saranan tersebut dengan sejarah zaman penjajahan Jepun. Situasi ini pasti mengundang resah dikalangan pengguna. Penggantian secara kekal keledek dan kentang sebagai makanan ruji sudah pasti tidak akan berjaya. Ini kerana, psikologi masyarakat kita sudah merekod dan menterjemahkan istilah makan hanyalah untuk nasi. Justeru itu, penggantian keledek ataupun kentang hanya akan berjaya jika ianya dilihat hanya sebagai alternatif kepada nasi. Penggunaan keledek dan kentang sebagai alternatif akan mengurangkan kekerapan penggunaan beras dan secara tidak langsung mengawal bekalan beras negara. Inilah sebenarnya sumbangan kita sebagai rakyat untuk menangani masalah kekurangan beras, bukan hanya sekadar mengutuk dan menuding jari kepada pihak-pihak tertentu.
Sebagai pengguna kita hendaklah memandang penggantian ini sebagai bersifat sementara. Mengambil nasi dan keledek ataupun kentang secara berselang dilihat secara cara terbaik untuk melestarikan saranan Ketua Pengarah ISIS tersebut. Adalah lebih baik kita mengurangkan pengambilan nasi daripada kita terpaksa beralih terus kepada sumber karbohidrat yang lain apabila kehabisan bekalan beras. Bak kata pepatah ”alah bisa, tegal biasa”, bukanlah suatu masalah yang besar untuk pengguna menjadikan kentang dan keledek sebagai diet sampingan. Profesor Diraja Ungku Aziz sebagai contoh, hanya makan nasi sekali dalam masa seminggu. Beliau tetap sihat, bahkan mindanya masih tetap mendahului zaman. Oleh itu, tiada alasan untuk masyarakat awam untuk menolak saranan pengurangan pengambilan nasi dengan menggantikannya dengan keledek atau kentang. Sekurang-kurangnya kita dapat mengurangkan kekerapan mengambil nasi di kalangan pengguna, yang pada kebiasaannya kita mengambil nasi sebanyak tiga kali sehari. Sudah pasti tekak kita yang sudah terbiasa dengan nasi akan berasa loya atau mual sekiranya hanya mengambil kentang dan keledek dalam bentuk goreng ataupun rebus sahaja. Mempelbagaikan menu dari kedua-dua sumber alternatif terbabit mungkin dapat menambat selera dan melupakan seketika kita kepada nasi. Sebagai suri rumah, penyediaan menu berasaskan ubi mungkin tidak menjadi suatu masalah yang besar. Tetapi kepada pengusaha-pengusaha retoran, sudah penggantian secara terus sumber diet ini akan memeningkan kepala. Cara masakan akan menjadi semakin rumit dan mungkin akan melibatkan kos yang lebih tinggi. Seterusnya akan membebankan pengguna.
Pihak berwajib juga haruslah memberikan jaminan bahawa bekalan dan harga kedua-dua ubi terbabit terkawal. Seperti yang sudah kita maklumi, kedua-dua ubi berkenaan bukanlah barangan yang disenaraikan di bawah barang kawalan. Penjual atau pemborong sudah tentu dengan mudah menaikkan harga sesuka hati. Tidak mustahil harganya akan meningkat berkali-kali ganda sekiranya ia mula mendapat permintaan di pasaran. Kewajaran cadangan ini haruslah dilihat dari pelbagai perspektif termasuklah dari sudut psikologi penerimaan masyarakat, peniaga dan pengguna, dan bekalan dan harga. Jangan pula sehingga timbul masalah kenaikan harga keledek dan kentang sedangkan isu beras belum pun selesai.

Jul 1, 2008

SeSunGGuhnYA

KeTuaNan Melayu

Perkara 153(i) Perlembagaan Persekutuan iaitu: "Adalah menjadi tanggungjawab Yang di-Pertuan Agong memelihara kedudukan istimewa orang Melayu (dan bumiputera mana-mana negeri Borneo dan kepentingan-kepentingan sah kaum-kaum lain mengikut peruntukan Perkara ini)”. Peruntukan perlembagaan ini sepatutnya diketahui umum dan tersemat kukuh di hati sanubari setiap rakyat Malaysia khususnya orang Melayu. Secara tafsir mudah, peruntukan ini bermaksud keistimewaan orang Melayu dan Bumiputera akan kekal terjamin selagi mana Pertuanan Agong dipandang tinggi. Jika perkara ini difahami oleh setiap lapisan masyarakat maka sudah pasti tidak timbul isu menghina kesultanan atau derhaka kepada sultan. Kita sudah maklum bahawa terdapat segelintir orang Melayu yang sudah mula ”mengembang”, yang meruap-ruap semangatnya mahu merperjuangkan bangsa Melayu. Kata segelintir golongan ”mengembang” ini, perjuangan bangsa perlu diagungkan. Mereka ini harus faham agungnya orang Melayu dan Bumiputera di negara ini kerana masih ada Agung dan sultan yang diagungkan. Dalam erti kata lain apabila kita menghormati Agung, itu bermaksud kita sedang mengagungkan bangsa Melayu dan Bumiputera. Mereka yang mahu mengangkat pemimpin sipulan sebagai peagung bangsa dan membelakangkan Agung dan sultan seharusnya sedar, mereka sebenarnya sedang menghancurkan bangsa sendiri atas nama perjuangan bangsa. Mereka yang bersepanduk menghina agung atau sultan harus tahu mereka sebenarnya menghina orang yang memelihara keistimewaan dan kedaulatan bangsanya. Insaf dan sedarlah bahawa manusia sebenarnya tidak atau jarang salah pada niatnya, tapi sering salah pada cara pelaksanaannya. Ingatlah niat tak menghalalkan tarikat.