BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Jun 2, 2008

ceRpen_UlanGan LagEnda (Finale)

Aku
1 Jun 2004


Inilah beberapa cebisan yang telah aku pungut di pinggiran landasan kereta api. Nota suka-duka seorang remaja yang menghadapi badai keremajaan. Nota yang tidak sempurna ini menarikku untuk menyelami dilema yang di hadapi “aku-2000” dan secara tidak langsung mengungkai persoalan yang ditinggalkan “aku-1984”.
Bersama cebisan-cebisan itu terselit sebuah sajak indah, mungkin sajak ini akan membawaku menggapai maksud sebenar yang dicari oleh aku-aku di atas. Seperti suatu kisah yang bersiri, aku cuba meneruskan kesinambungan untuk mencari maksud…
“Tidak perlu aku memaksa sesiapa untuk mempercayai persoalan yang kuutarakan ini kerana kupercaya, akan tiba masa untuk setiap insan melaluinya”.
“Mataku makin kabur, kata-kata ungkapan “aku-1984” bermain-main di telingaku. Aku tersedar rupanya kata-kata “aku-1984” adalah suatu…”
Inilah kugarapkan sajak yang kutemui di kalangan cebisan kisah hidup
“aku-2000”.
Sewaktu waktu romantis,
Bisikan angin menyanyikan lagu indah,
Jendela waktu terbuka luas,
Mengimbau kembali nostalgia,
Kenangan suka duka sewaktu bersama,
Menyusuri denai keremajaan.
Hujan yang turun disiang ini…
Memaksa aku untuk tidur,
Aku dibuai mimpi indah,
Bersamamu menyusuri denai keremajaan,
Setiba kita di pepohon resah,
Kau pergi meninggalkan aku sendirian,
Terlonta-lonta mencari arah,
Dalam kekalutan itu aku tersedar,
Rupanya aku bermimpi di siang hari.
Aku kini memulakan pencarian mencari maksud sebenar cebisan kisah lara “aku-1984” dan “aku-2000”. Kulangkahkan kaki kanan menuju suatu destinasi yang aku kira menjadi tempat bermula kisah ini. Lama aku menunggu, namun jejak-jejak yang dicari masih belum kutemui. Pandangan mataku terpandang seorang gadis berpayung yang sedang bergerak di bawah sinar terik mentari. Seperti sudah ditakdirkan, si gadis duduk bertentanganku. Mata saling berpandangan, hatiku makin berdebar. Si gadis tersenyum sinis, gerak mata dan olengan tubuh mengajakku mendampinginya. Kuasa magnet yang menarikku makin kuat, tapak kukuh yang kududuki kian bergoncangan. Fikiranku melayang, menerawang di angkasa. Kugagahkan diri agar terus berpijak di bumi nyata. Kini hanya tinggal aku dan si gadis, di dunia yang sama. Jasad sekeliling bagaikan kaku, tiada suara yang mengganggu. Telepati. Melalui kurniaan yang dikurniakan Allah, kucuba berinteraksi dengan si gadis.

“ Boleh berkenalan tak?”. Kumemulakan kalimah perkenalan.
Si gadis masih tetap tenang, si gadis membalas pertanyaanku. “ Saudara siapa dan kenapa pula nak berkenalan dengan saya”.
“Aku ada masalah besar sekarang ni, boleh tak awak tolong bantu?”. Aku meneruskan kalimah yang seterusnya. Aku berharap si gadis dapat membantu aku mencari persoalan yang sedang kukaji ini. Pengalaman “aku-2000” akan kujadikan pedoman agar langkah yang sedang kususun ini tidak lari dari landasan yang sebenar.
“Saya tak kenal pun siapa saudara, bagaimana saya nak tolong saudara?”. Tegas dan berhemah jawapan yang diberikan oleh si gadis.
Aku masih tetap menyembunyikan identitiku. Kuteruskan telepatiku. “ Takkan nak kenal baru nak tolong ”.
Jawapan si gadis masih tegas. “Maaf saudara, saya tak suka kalau nak mintak tolong tapi tak kenal orang tu, saya harap tak usahlah saudara ganggu saya lagi. Semua ini untuk mengelak kemurkaan Allah, harap saudara faham…”
Tersentak aku mendengar jawapan tersebut, tetapi bagiku si gadis adalah satu-satunya insan yang dapat menolong aku menyelesaikan segala permasalahanku. Aku tidak akan mengalah, akan kupujuk si gadis agar sanggup menolongku.
“Saya faham. Tetapi satu pembetulan yang saya nak buat, adakah Allah akan murka kalau kita memberi pertolongan ke arah kebaikan? Maaf sebab mengganggu”. Aku cuba meleraikan keadaan yang agak tegang itu. Aku mengutarakan pandanganku dengan nada seakan-akan aku mengalah tetapi pada hakikatnya aku mengharapkan si gadis sanggup menerima permintaan aku.
“Maaf saudara, saya rasa saya terkasar dengan saudara. Saya rasa saya boleh tolong saudara sekiranya saudara menjanjikan akhlak yang baik”. Si gadis membalas pendapatku dan mungkin menyedari hakikat ketelusan hatiku.

Aku rasa teruja. Kini aku yakin, aku mampu menghuraikan persoalan yang ditinggalkan oleh “aku-1984” dan “aku-2000”. Pengalaman mereka akan aku jadikan suatu pedoman dalam merungkai setiap persoalan yang ditinggalkan. Si gadis yang terpilih diharapkan dapat membantu aku menyelami maksud “Tidak perlu aku memaksa sesiapa untuk mempercayai persoalan yang kuutarakan ini kerana kupercaya, akan tiba masa untuk setiap insan melaluinya” yang diucapkan “aku-1984” dan “aku-2000” yang mengungkapkan kata-kata “Mataku makin kabur, kata-kata ungkapan “aku-1984” bermain-main di telingaku. Aku tersedar rupanya kata-kata “aku-1984” adalah suatu…”. Aku yakin lagenda yang sama takkan berulang buat kesekian kalinya.


The End

2 comments:

Anonymous said...

ehem....

pening sye bace kisah awk nih...

still... tetap enjoy

Park Chick said...

tahniah kerana berjaya haiskan bacaan.memeng kisah dia sedikit memeningkan.key-pointnya...kisah ni berlaku pada 3 generasi yg berbeza.kisah yg berulang-ulang.