BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Jun 2, 2008

CeRPen-uLangan LagEnda (Part I)

Aku
01 Jun 1984

Bangunku pada pagi indah ini, bagaikan lahirnya aku ke dunia yang penuh dugaan dan halangan. Aku kini sedang merangkak dan membesar di dalam alam keremajaan. Kokokan ayam selalu berpesan “engkau kini telah dewasa”. Saban hari aku mendengar jeritan itu, hampir setiap kalinya fikiranku akan meracau mendengar pesanan itu. Bermacam-macam perkhabaran telah kudengar, hampir kesemuanya tentang keburukan usia remaja. Aku bagaikan di awangan, melayang-layang mencari identiti diri. Mencari suatu kebenaran yang entah dimana letaknya.

Aku masih dalam pencarian. Terkadang terasa, aku seakan-akan cukup dewasa untuk meneruskan hidup tapi adakalanya terfikir aku kekontangan. Kekontangan kekuatan hidup, terasakan aku perlu mencari penyokong hidup. Entah apa gerangan perasaan yang kian hari kian mencengkam urat nadi dan atur langkah kehidupanku. Mungkin inilah yang sering diperkatakan oleh masyarakat dewasa yang telah merasai badai usia remaja. Kini aku amat yakin, aku sedang berhadapan perasaan yang sama seperti mereka. Tiada bukti saintifik mahupun teori Darwin untuk aku buktikan kebenaran ini, namun perasaan yang kurasakan amat sahih kewujudannya. Tidak perlu aku memaksa sesiapa untuk mempercayai persoalan yang kuutarakan ini kerana kupercaya, akan tiba masa untuk setiap insan melalauinya.

Bagaikan sebuah alunan muzik yang indah aku tertarik untuk merapati suatu pancaroba alam remaja. Pancaroba yang diciptakan khas untuk membentuk dan melatih insan yang teguh jati diri. Alunan muzik yang sering sahaja menjengah tatkala setiap sedutan kehidupan dipraktikkan. Entah…


Aku
1 Jun 2000

Inilah cebisan kehidupan yang kukutip di tepian jalan. Nota suka-duka seorang anak remaja, “aku-1984” yang sedang mencari arah dan erti kehidupan. Persoalanku kini ialah bagaimana untuk aku menerokai pemikiran anak remaja itu. Cebisan yang tidak lengkap ini memaksa aku untuk mencari perjalanan dan kesudahan kisah hidup yang cuba digarapnya itu.

to be continued...

0 comments: